– Vi er i mål! I seks år har vi utforsket verktøy som kan bidra til at elektrifiseringen av transport kan skje raskere, sier Anette Sigmundstad, lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn.
Samarbeidsprosjektet Elnett21 har siden 2019 levert viktige erfaringer og resultater for framtidens energisystem.
– Spørsmålet vi stilte var: Hvordan kan vi elektrifisere transporten uten å sprenge nettet? Det er dette Elnett21 har gitt oss svar på, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad ved Stavanger lufthavn.
Elnett21 ble ledet av Avinor i tett samarbeider med Lnett, Lyse, Stavangerregionen havn og Forus Næringspark. 110 millioner kroner er investert, hvorav 40 millioner kroner er støtte fra Enova.
Prosjektet har demonstrert hvordan lokal strømproduksjon, lagring og smart styring kan møte strømbehovet fra elfly, elbusser, skip og elbiler – ved å utnytte strømnettet bedre.
Økt kapasitet – uten mer nett
Elnett21 peker på hvordan havner, næringsparker og lufthavner kan utvikles til å bli strategiske kraftknutepunkt i energisystemet, og avlaste flaskehalser i nettet. Modellen kan overføres til andre transportknutepunkt nasjonalt og internasjonalt.
På Stavanger lufthavn, Sola, er det installert et solcelleanlegg med 1 800 paneler, som i 2023 produserte mer strøm enn forventet. Kombinert med en batteribank og ny avbruddsfri strømforsyning (UPS, eller Uninterruptible Power Supply) gir dette flyplassen økt grad av energiselvforsyning og reduserer behovet for fossile backup-løsninger. Erfaringene med solcelleanlegg på lufthavnen er positive, men det er viktig at rammene rundt panelene er matte slik at vi ikke risikerer å blende piloter.
Samtidig har Avinor utviklet et eget toppsystem for energistyring. Dette kan blant annet kontrollere ventilasjonsanlegg og ladestasjoner i sanntid, og er allerede klargjort for fremtidig fleksibilitetshandel.
I løpet av prosjektperioden har strøm gått fra å være lavinteresse til høyaktuelt. Hvordan vi skal sørge for nok strøm til å elektrifisere transport og kutte utslipp er blitt en dagsaktuell problemstilling. Like viktig er spørsmålet om hvordan vi skal få utnyttet eksisterende strømnett på best mulig måte.
Halverer klimautslipp fra kailigge
Stavangerregionen havn har i prosjektet investert i stort solcelleanlegg, batteribank samt lade- og landstrømløsninger for skip – og satsingen fortsetter. Med planlagte prosjekter halveres klimautslipp fra kailigge i deres havner i 2030.

I diskusjonen om veien videre blir standardisering av utstyr, materiell og systemer løftet opp som en problemstilling det bør jobbes med.
Norge har satt ambisiøse klimamål. Innen 2030 skal alle nye tyngre varebiler som kjøpes være nullutslipp, mens for nye lastebiler er målet 50 prosent. I Forus Næringspark åpnes ladestasjon for tyngre varebiler og det er et viktig steg for å nå Norges mål om nullutslipp i vare- og lastebilsektoren.

Internasjonaltestarena for elfly
– Det handler om lokal produksjon, batterier og smart strømstryring. Dette kan redusere effekttopper og gjøre det lønnsomt å være en fleksibel aktør i kraftsystemet, sier prosjektkoordinator Wenche Torvund.
Prosjektet har allerede inspirert videre investeringer. Flere partnere vurderer nå deltakelse i kraftmarkedet gjennom fleksible ressurser og mikronett, blant annet i Euroflex-prosjektet, og i samarbeid med Lnett eller Statnett.
– Elnett21 har gjort oss modne til å bli den foretrukne lufthavnen for første prosjekt i internasjonal null- og lavutslipp testarena for luftfart. Stavanger og Bergen lufthavn er valgt ut til å teste bruken av elfly i kommersiell luftfart, og første flygning er allerede sommeren 2025, sier Sigmundstad.

Lærepunkter og erfaringer i Elnett21
I mai 2025 leverte Elnett21 sin sluttrapport til Enova.
– Dette var en grundig, omfattende og lærerik leveranse, sier Jan Peter Amundal, seniorrådgiver i Enova. Erfaringene vil bli viktige i møtet med det økende el-behovet fremover.
Under finner du PDF av alle relevante rapporter, delrapporter og notater fra Elnett21-prosjektet.
00. Sluttrapport Elnett21 (Hovedrapport, mai 2025)
01. Delrapport: Effektprognoser og fleksible ressurser hos Elnett21-aktørene
02. Forretningsmodeller i Elnett21
03. SKA og smarte styringssystemer
04. Tvedtsenteret Enpvarapport
05. Evaluering av 2,5 års drift - batterisystem og solpark
06. Case - Optimering av reduserte forbrukstopper
07. Mikronett Avinor nov 2004
08. Ekstern solpark nær lufthavner
12. Delrapport - Avinor
13. Delrapport - Forus Næringspark
14. Delrapport - Stavangerregionen havn