Transportøkonomisk institutt (TØI) publiserte nylig en rapport som konkluderer at det er god samfunnsnytte i en kommersiell elfly-rute mellom Bergen og Stavanger.

Start Norge AS jobber hardt på å levere verdens første kommersielle elflyrute i drift i 2026og den ferske rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at flertallet av befolkningen er positiv til et fremtidig elfly-alternativ. Strekningen mellom Bergen ogStavanger er velegnet til elfly av flere grunner:

-       Ruten er kort, ca 160 km i luftlinje, og passer til og passer godt til batterielektriskefly med en rekkevidde på ca. 350–400 km.

-       Det er stort kundegrunnlag, omlag 550 000 passasjerer årlig.

-       Flyer konkurransedyktig tidsmessig ifht andre transportalternativ.  

Rapporten til TØI forteller videre at dersom en rute mellom Stavanger og Bergen fremskynder innfasingen av elfly i norsk luftfart med fem år, vil det akkumulert spare utslipp av ca 6millioner tonn CO2-ekvivalenter over en 30-års periode.  

Elnett21 legger til rette for elflysatsingen ved å teste ut nullutslippsløsninger for transport i stor skala. Stavanger lufthavn rigger nå opp 10.000 kvm solceller på Sola. Satsingen på lokalprodusert fornybarenergi er at ledd i å betjente elektriske fly.

TØI-rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Start Norge AS og ble lansert på bærekraftkonferansen Pioner, arrangert av Stavanger Næringsforening, 7. oktober.  

Illustrasjonsfoto: TECNAM / Elflyportalen